نشریه سلامت و تناسب اندام

تعرفه تبلیغاتتعرفه تبلیغات
سیاه دانه در سالاد و ترشیجات چه خواصی ممکن است داشه باشد؟

نام های دیگر سیاه دانه:

سیاه دانه، سیاه تخمه، سرینچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی از نام های دیگر سیاه دانه است. همچنین سیاه دانه در اراک به خلفه مشهور است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چقدر با خواص سیاه دانه آشنا هستید؟

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات خود به سراغ درمان های سنتی می روید، مطمئنا در رابطه با سیاه دانه نکات بسیار زیادی را شنیده اید.

در واقع سیاه دانه در بدن خاصیت آنتی اکسیدانی از خود نشان می دهند و به دلیل خواص بسیار خاصی که از خود به جای گذاشته همواره به عنوان یکی از بهترین روش های درمانی گیاهی و حتی جایگزینی مناسب برای درمان های دارویی شناخته شده است.

اما نکته اینجاست که برای استفاده مداوم از این گیاه حتما باید با پزشک مورد نظر خود مشورت کنید. با توجه به توضیحاتی که در رابطه با سیاه دانه خدمت شما ارائه شد مطمئنا بسیاری از افراد علاقمندند نسبت به خواص سیاه دانه اطلاعات بیشتری بدست آورند. از همین رو در این مقاله به بررسی این مسئله میپردازیم.

  • نابودی باکتری های مضر

از جمله مهمترین دلیلی که میتواند منجر به بروز عفونت های خطرناکی همچون عفونت گوش و حتی سینه پهلو شود، وجود انواع مختلفی از باکتری هاست.

در واقع ما با فهرست بلند بالایی از باکتری های مضر روبرو هستیم که میتوانند سلامتی بدن را به خطر بیاندازند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از مهمترین خواص سیاه دانه، مبارزه با باکتری های مضر است.

کاهش دهنده التهابات بدن

در رابطه با خاصیت کاهش التهاب گیاه سیانه دانه، تحقیقات گسترده ای صورت گرفته، و محققان به این نتیجه رسیده اند که این گیاه در کاهش التهابات سلول های آلوده به سرطان پانکراس نقش بسیار موثری ایفا کرده اند.

تنظیم قند خون

یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری هایی که از کودک تا پیری گریبانگیر افراد می شود، قند خون بالاست. که از جمله علائم آن میتوان به افزایش تشنگی، کاهش وزن بدون کنترل، خستگی و اختلال تمرکز اشاره کرد.

جلوگیری از بروز زخم معده

مطمئنا ابتلا به زخم معده، یکی از دردناکترین ناراحتی هایی است که میتواند به سراغ شما می آید. این بیماری اغلب به واسطه آسیب هایی که اسید معده به پوشش مخاطی معده وارد می کند به وجود می آید.

واکنش های آلرژیک

مسلما افراد زیادی را در اطراف خود دیده اید که به هر گیاهی که تصورش را می کنید حساسیت آلرژیک نشان میدهند. هر چند خواص سیاه دانه بسیار زیاد است اما برخلاف تصور شما عوارض جانبی و آلرژیک این گیاه تنها مختص پوست نبوده و میتواند با ورم لب، گلو و حتی صورت نیز همراه باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که کهیر، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و اسهال نیز به سراغ افراد بیاید. از همین رو در مصرف آن نهایت دقت را به کار گیرید.

طریقه ی مصرف سیاه دانه برای لاغری:

خواص سیاه دانه نیز همچون خواص هلیله سیاه برای لاغری و کاهش وزن بسیار مناسب است. برای درمان چاقی باید رطوبت بدن کاهش و برای درمان لاغری نیز باید رطوبت بدن افزایش یابد؛ پس برای لاغری به خاطر طبیعت گرم و خشکش بسیار موثر است.

میزان و طریقه ی مصرف سیاه دانه برای لاغری:

 برای استفاده از سیاه دانه به هیچ عنوان آن را آسیاب نکنید. سیاه دانه را با عسل طبیعی ترکیب کنید و روزانه یک قاشق چای خوری از این ترکیب را میل کنید. این ترکیب فوق العاده علاوه بر لاغری برای درمان بسیاری از بیماری ها نافع است.

روش دیگر استفاده از سیاه دانه برای لاغری این است که آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. برای این امر می توانید مقداری سیاه دانه را به وعده ی صبحانه یا عصرانه اضافه کنید و یا حدود۲۰-۳۰ قطره از روغن آن را به یک تکه نان بمالید و بعد مصرف کنید. حدود مصرف سیاه دانه برای یک شخص بالغ روزانه ۲ گرم می باشد.

 

سیاه دانه و لیموترش: راه دیگر طریقه مصرف سیاه دانه برای لاغری این است که آب ۱ عدد لیموترش تازه را گرفته و آن را در آب ولرم بریزید؛ سپس حدود نصف قاشق چای خوری سیاه دانه را در آب ریخته و آن را بنوشید. فقط فراموش نکنید که مقدار سیاه دانه بیشتر نشود.

سیاه دانه همراه غذا: بعضی از افراد نیز از آن به عنوان ادویه استفاده کرده و در غذا ها آن را به کار می برند. می توانید از روغن سیاه دانه هم که دارای غلظت بیشتری است به سس سالاد اضافه کرده و از خواص آن بهره مند شوید. همچنین می توانید با استفاده از سیاه دانه املت یونانی درست کنید. برای تهیه این املت می توانید گوجه فرنگی خرد شده را به همراه سیر خرد شده با کمی روغن زیتون تفت داده سپس تخم مرغ  را به همراه کمی پنیر فتا به آن اضافه کرده و در آخر فلفل و نمک و سیاه دانه را روی تخم مرغ بریزید و به عنوان یک صبحانه ی کامل از خواص درمانیآن بهره مند شوید.

برچسب‌ها :